BOOST IT

Ik maak innovatie met ICT minder spannend dan het is

15 november 2018 door Digitale Onderwijsondersteuning

Wat zijn de rollen van een ICT & Onderwijscoach? En wat kunnen zij betekenen voor jou als docent? ICTO Coaches René Kasbergen (AI&I) en Jan-Willem Cremers (AE&I) aan het woord.

"Ik help docenten vooral om de digitale leermiddelen zo efficiënt, gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk mogelijk in te zetten", vertelt Jan-Willem. "Ook ben ik een vraagbaak voor alles wat te maken heeft met het didactisch verantwoord inzetten van ICT. En heeft een docent nog geen ervaring met een toepassing, dan kan ik een testomgeving maken. Dat scheelt de docent veel tijd. Verder ben ik intermediair tussen de opleidingen van AE&I. Wat bij de ene opleiding goed werkt, kan ik als idee voordragen bij een andere opleiding."

"Maar ik denk dat ik docenten het meeste help door te laten zien dat dingen die ingewikkeld lijken eigenlijk simpel zijn. ICT gebruiken voor onderwijsinnovatie kan spannend klinken. Ik maak het kleiner en minder spannend dan het is. Door het op te delen in stapjes. Een filmpje maken kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk met een mobieltje."

Best practices delen
Bij AI&I is René 1 van de 3 ICTO Coaches. "We signaleren de mogelijkheden van ICT-oplossingen. Ik lees bijvoorbeeld ontwikkelplannen om te zien wat een docent van plan is en ik kijk hoe we daarop kunnen inhaken", vertelt René. "Daarnaast geven we praktische hulp om docenten op weg te helpen met het didactisch verantwoord inzetten van digitale onderwijstools. Verder verzamelen we cases van docenten die met ICT voordelen behalen voor henzelf en voor studenten. Welke tool hebben zij gebruikt en wat was het resultaat? Deze best practices gaan we delen op een Avans-breed platform."

Een voorbeeld van zo'n succes is de digitale toetsdoorloop bij AE&I. Jan-Willem: "In plaats van een fysieke tentamenbespreking te houden, maakte een docent een online video waarin hij zelf het tentamen invult. Die video is binnen enkele dagen maar liefst 250 keer bekeken door studenten. Voor hen was het fijn om stap voor stap te zien wat de docent deed. Ze hebben de herkansing daarna beter gemaakt. Een extra voordeel is dat je de video eindeloos kunt terugkijken en hergebruiken, bijvoorbeeld als oefententamen. De docent was hier relatief kort mee bezig, maar de opbrengst is veel groter."

Didactische winst
"Bijna al het onderwijsmateriaal staat online. Dat is een van de voordelen van ICT", vervolgt Jan-Willem. "Studenten kunnen altijd en overal bij alle bronnen. Maar behalve als opslagmedium gebruiken we de digitale leeromgeving steeds meer interactief. Studenten geven bijvoorbeeld antwoord op vragen en checken zelf of hun antwoord klopt, in plaats van te wachten op de les van volgende week. Ze gaan actiever met lesmateriaal om, waardoor ze het beter onthouden. Bovendien kunnen wij monitoren en bijvoorbeeld zien of ze op een bepaald punt blijven hangen."

René ziet ook grote winst in blended learning, zoals flipping the classroom. "Studenten bekijken de instructie online, zodat de les kan worden gebruikt voor vragen en verdieping. Met plaats- en tijdsonafhankelijk onderwijs kun je veel didactische winst behalen, maar ook winst in het proces en de administratie. Digitale toetsen nakijken gaat sneller dan papieren toetsen nakijken. En doordat het mogelijk is om anoniem na te kijken, is de betrouwbaarheid groter."

Advies geven
ICTO Coaches hebben ook een adviserende rol richting de directie van een academie. Jan-Willem: "Onze kracht is dat we tussen de docententeams zitten. Dankzij de kleine afstand kunnen we makkelijker adviseren en zie ik waar behoefte aan is. Zo kan ik advies geven over waar we met de academie naartoe moeten gaan."

Behalve met docenten en directies werken ICTO Coaches nauw samen met onderwijskundigen. Bij AE&I is dat Elly Cornelissen. "We hebben wekelijks overleg", vertelt Jan-Willem. "De lijntjes zijn kort, dus zodra er nieuwe initiatieven zijn, kan ik meteen inspringen. Zo blijven het onderwijs en de inzet van ICT op elkaar afgestemd. Het is fijn dat Elly meer verstand heeft van de regelgeving, bijvoorbeeld over rondom accreditatie. Samen bieden we een totaaloplossing."

Jouw ICTO Coach
Lees meer over wat een ICTO Coach voor jou kan betekenen en bekijk wie de ICTO Coach is in jouw academie op boostit.avans.nl.

Laatst bijgewerkt op 28 november 2018.
Nieuwsbrief of idee?

Wil je de nieuwsbrief ontvangen of heb je een idee hoe we het onderwijs en bedrijfsvoering nog beter kunnen faciliteren?

Mail ons

Online magazine

In dit magazine lees en zie je hoe we binnen Avans nu al bewegen en experimenteren richting het onderwijs van de toekomst.

Lees hier

Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT
Nieuws