BOOST IT

print

Agile werken

2 december 2019

Ambitie 2025 vraagt om wendbaarheid en veerkracht. De inzet van digitale middelen zal leiden tot flexibel en gepersonaliseerd onderwijs. Maar de weg daar naar toe gaat gepaard met complexe uitdagingen waarbij de manier waarop we dit aanpakken evenals wat we precies moeten gaan realiseren van te voren niet exact vaststaat. Om die redenen heeft Avans besloten om meer op een agile manier te gaan werken. Met agile werken kan je sneller anticiperen op ontwikkelingen. Ook zorgen we er op deze manier voor dat we met snellere en betere resultaten het verschil blijven maken, wat uiteindelijk bijdraagt aan de kwaliteit van ons onderwijs.

Wendbaarheid

Binnen BOOST IT werken we al enige tijd op een agile manier met scrum teams. Agile staat voor wendbaarheid. Kenmerkend voor deze werkwijze is onder andere het werken in ‘’sprints’’ om in korte cycli resultaten te leveren, de dynamische & flexibele aanpak en het zelforganiserende team. Scrum is een framework om op een flexibele, iteratieve manier (deel) producten af te leveren.

Onderwijsproces centraal
In september 2018 zijn er vijf procesontwerpers gestart. Samen met hun team, dat bestaat uit verschillende rollen (scrummaster, product owner en functioneel ontwerpers) ontwerpen zij nu de onderwijsprocessen die passen bij het realiseren van Ambitie 2025. Zij doen dit stapje voor stapje, in nauwe samenwerking met de academies.

Inmiddels zijn vijf scrum teams aan de slag.

Laatst bijgewerkt op 9 december 2019.
Tips voor online onderwijs?
Online magazine

In dit magazine lees en zie je hoe we binnen Avans nu al bewegen en experimenteren richting het onderwijs van de toekomst.

Lees hier

Versnellingsplan onderwijsinnovatie met ICT
Nieuws